Mobiilimainonnan uudet trendit

30/09/2025

Mobiilimainonnan uudet trendit

30/09/2025

Miljardit ihmiset käyttävät päivittäin työssään ja vapaa-ajallaan mobiililaitteita. Tämän myötä mobiilimainonnasta on tullut yhä suurempi osa yritysten markkinointia ja se on nykyisin selvästi tärkein osa-alue digitaalisessa markkinoinnissa. Mobiilimainonta on myös vuosien saatossa muuttunut huomattavasti ja on nykyisin erittäin monipuolista. Markkinointiin erikoistuneet yritykset pyrkivät pysymään ajan hermolla ja kehittämään uusia innovaatioita saadakseen yhteyden tiettyihin asiakassegmentteihin.

Uusissa trendeissä korostuvat muun muassa sosiaalisen median kanavat, automaatio ja ihmisten nykyisen mobiilikäyttäytymisen huomiointi. Myös sovellusten sisäiseen mainontaan on kiinnitetty huomiota, sillä keskimääräisellä mobiilikäyttäjällä on laitteessaan useita kymmeniä eri sovelluksia. Tässä artikkelissa esittelemme mobiilimainonnan uusia trendejä ja mainostajien tavoitteita näitä hyödyntäen.

Tekoäly ja mobiilimainonta

Markkinoinnin vaikutuksia pystyy tutkimaan saadun datan perusteella. Valtavan datamäärän vuoksi manuaalinen tutkiminen on kuitenkin hidasta. Tekoäly tekee tällaisen datan tutkimisesta ja analysoinnista huomattavasti nopeampaa ja tehokkaampaa. Tällöin myös analysoinnin tuloksiin pystytään reagoimaan nopeammin ja siis muuttamaan mainontaa tuloksien perusteella. Tekoälyn algoritmit pystyvät lisäksi havaitsemaan tietomäärästä asioita, joita ihmisanalyytikko ei kykene löytämään, eli sen tekemät data-analyysit ovat myös tarkempia ja laajempia.

AI mahdollistaa mainonnan kohdentamisen ja räätälöinnin. Jo aiemmin verkkokaupat ovat esitelleet käyttäjille samankaltaisia tuotteita, joita he ovat aiemmin ostaneet. Tekoäly vie kuitenkin tämän markkinointitekniikan aivan uudelle tasolle. Sitä käytetään mobiilimainonnassa esimerkiksi näyttämään eri käyttäjille eri mainoksia perustuen heidän selaushistoriaansa ja muuhun mobiilikäyttäytymiseen, sijaintiin ja jopa ajankohtaan. Tekoälyä käytetään myös itse mainosten luomiseen. Sen avulla pystytään piirtämään halutunlainen mainos kuvineen sekunneissa ja myös mainoslaulujen luominen on mahdollista.

Jos asiakas kiinnostuu tuotteesta, hänellä on monesti kysyttävää siihen liittyen. Tekoäly auttaa tässäkin, sillä AI-botit alkavat olla hyvin kehittyneitä ja voivat vastata sekunneissa tarkasti käyttäjää askarruttaviin kysymyksiin. Nämä botit voivat myös suositella muita vastaavia tuotteita tai tilausta täydentäviä tuotteita.

Mainonta mobiilisovelluksissa

Perinteinen mobiilimainonta on tapahtunut käyttäjien internet-selaimen kautta samaan tyyliin, kuin tietokoneillakin. Nykyään ihmisten mobiilikäyttäytyminen on kuitenkin siirtynyt pelkän selaimen käytön sijaan entistä enemmän erillisten sovellusten käyttämiseen ja keskimääräisellä mobiilikäyttäjällä onkin laitteessaan kymmeniä eri sovelluksia. Monella on useita pelejä ladattuna laitteelleen ja tämän lisäksi erillisiä sovelluksia tarjoavat muun muassa sosiaalisen median kanavat, videopalvelut, parhaat pikakasinot ja verkkopankit.

Sovellusten sisäisestä mainonnasta on tullut tärkeä osa mobiilimarkkinointia. Erilaisiin sovellusten sisäisiin mainoksiin kuuluvat videot, joita toistetaan ennen sovelluksen käyttöä ja myös käytön aikana. Toisinaan videoiden katsominen voi olla valinnaista ja käyttäjä saada palkkion videon katsomisesta, esimerkiksi pelisovelluksissa lisäelämiä peliin. Yleisiä mainoksia sovelluksissa ovat myös perinteisemmät mainosbannerit.

Mainokset sosiaalisen median lyhytvideoiden yhteydessä

Yksi suurimmista trendeistä sosiaalisessa mediassa viime vuosina ovat olleet niin sanotut lyhytvideot. Lyhytvideoita tarjoavia palveluita ovat muun muassa TikTok, Instagram Reels ja YouTube Shorts. Nämä videot ovat kestoltaan viidestä sekunnista aina minuuttiin asti. Olennainen osa kokemusta on, että videon päättymisen jälkeen alkaa välittömästi uusi video.  Monet käyttäjät ahmivatkin jopa useita kymmeniä tällaisia videoita putkeen. Lyhytvideoiden suosio on avannut useita uusia väyliä myös markkinointiin.

Lyhytvideoissa markkinointi tapahtuu perinteisillä mainoksilla ennen videoita tai videoiden välissä, mutta myös yhteistyösopimuksilla suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien kanssa, jolloin video voi olla kokonaisuudessaan tietyn tuotteen mainos. Näissä videoissa mainostamisen etu moneen muuhun mainostyyppiin nähden on se, että käyttäjä pystyy keskittymään vain sekunteja kestävään videoon paremmin kuin pitkään videoon. Tämän ansiosta myös mainos jää paremmin mieleen. Nämä videot ovat nykyään iso osa yritysstrategiaa monessa mainosyhtiössä.

Vuorovaikutus mainoksissa

Mainosten tarkoitus on jäädä mieleen ja se ei onnistu, jos käyttäjä ohittaa mainoksen vilkaisematta. Mobiilimainonnassa kasvava trendi on tehdä mainoksista interaktiivisia, jolloin käyttäjä osallistuu mainokseen aktiivisena osapuolena. Ajatuksena interaktiivisessa mainoksessa on saada käyttäjä sitoutuneeksi mainokseen ja myös viihtymään sen parissa. Mahdollisuus kuvakulmien vaihteluun vapaasti on tyypillinen interaktiivisen mainoksen käyttämä keino.

Interaktiivisissa videoissa käyttäjä puolestaan katsoo mainosvideota tavalliseen tapaan, mutta voi vaikuttaa juonen kulkuun tasaisin väliajoin. Jos videosta on luotu tarpeeksi kiinnostava, sitoutuu käyttäjä sen kulkuun huomattavasti intensiivisemmin, kuin passiivisesti katseltavaan videoon.

Pelimäisissä mainoksissa pelaaja puolestaan pelaa peliksi naamioitua mainosta tai jos peli on mainostettava tuote, niin kokeilee kyseistä peliä. Pelimäiset mainokset ovat yleensä lyhyitä ja ne sisältävät mahdollisuuden tavoitteen saavuttamiseksi läpäisemällä tämä pienpeli.

Yhä useammin mobiilimainokset sisältävät mahdollisuuden vastata kysymyksiin tai ilmaista oma mielipide. Nämä kyselyt toimivat hyvin, koska käyttäjä joutuu miettimään mainostettavaa tuotetta vastatessaan kyselyyn. Monesti kyselyt sisältävät palkkion kysymyksiin vastaamisesta, joka voi olla esimerkiksi alennus tuotteesta tai mahdollisuus osallistua arvontaan.

Tuotteen kokeilu mobiililaitteen välityksellä

Nykyinen teknologia mahdollistaa monessa tapauksessa mainostettavan tuotteen kokeilun mobiililaitteen välityksellä. Jos kyse on esimerkiksi vaatteista, verhoista tai huonekaluista, on käyttäjän mahdollista aktiivisena osapuolena kokeilla eri värejä tai malleja ja vertailla niitä. Tänä päivänä on mahdollista yhdistää tuote myös käyttäjän itse ottamiin valokuviin, jolloin käyttäjä voi nähdä, miltä tuote näyttää esimerkiksi omassa olohuoneessa tai käyttäjän päällä.

Yhteenveto

Kuten artikkelista voi lukea, mobiilimainonnan maailma on viimeisinä vuosina mullistunut ja perinteiset mainosbannerit internet-sivuilla ovat vaipuneet marginaaliin. Tekoälyn ansiosta markkinointikoneistot pystyvät reagoimaan nopeammin ja kohdentamaan mainoksia tarkemmin tiettyihin segmentteihin. Itse markkinointikeinoissa sovellusten käytön yleistyminen on siirtänyt myös mainostamisen painopisteen niihin. Sosiaalinen media on samalla siirtynyt yhä enemmän tekstituotannosta videoihin, mikä on myös siirtänyt mainoksia sinne. Hektisessä mobiilimaailmassa yksittäinen mainos jää kuitenkin herkästi huomioimatta, ja tämän ehkäisemiseksi käyttäjien aktivointi mainoksen pariin eri tavoin on hyvin tärkeää.